Maahanmuuttajataustaisten lasten opetus; arjessa nähtyä ja koettua
Erilaisten kielten sorinaa, venäjää, arabiaa, viron kieltä
ja montaa muutakin kuulin taas eilen ruokalassa. Luokan uusi oppilas kysyi
luokkakaveriltaan mistä sinä olet kotoisin? Vastaus oli, että Suomesta 😊.
Tämä oppilas on kantasuomalaisesta perheestä, yksi luokan kolmesta sellaisesta.
Olen päässyt seuraamaan asuinalueiden ja sitä kautta koulujen oppilasaineksen
eriytymistä työpaikoillani. Olen työskennellyt 30 vuotta
pääkaupunkiseudun kouluissa opettajana, erityisopetuksen puolella, joten
minulla on aika pitkä perspektiivi tähän muutokseen. Tällä hetkellä
työskentelen kahdessa hyvin erilaisessa koulussa. Toinen on
kerrostalovaltaisella alueella ja toinen omakotitalovaltaisella alueella. Asuinalueet ovat voimakkaasti eriytyneet
asukkaidensa taustan perusteella. Oppilasainekseltaan koulut ovat sen myötä
hyvin erilaisia. Ensimmäisenä mainitussa koulussa alkuopetuksen oppilaista on
yli 80 % maahanmuuttajataustaisista perheistä ja toisessa koko koulussa juuri
päinvastoin alle 20 % maahanmuuttajaperheistä. Eli haasteet ja mahdollisuudet
ovat ihan erilaiset verrattaessa näitä kouluja keskenään.
Haasteet eivät johdu siitä, että
oppilaat olisivat suhteessa haastavampia käytökseltään vaan yksinkertaisesti
heikosta suomen kielen taidosta. Erityisen lisänsä tuovat kuitenkin
kotimaidensa turvattomissa olosuhteissa ja pakolaisleireissä eläneet traumatisoituneet
lapset. Koulussa, jossa opetan valmistavan opetuksen oppilaita eli suomea vähän
puhuvia ykkösluokkalaisia, tehdään juuri niin hyvää työtä kuin annetuilla
resursseilla on mahdollista. Ja vielä vähän enemmänkin, opettajat ovat hyvin
sitoutuneita työhönsä. Työ on kuitenkin todella uuvuttavaa ja siksi toivoisin
päättäjien ymmärtävän ne erityistarpeet, joita tällaisissa kouluissa oppilailla
on. Juuri näiden asuinalueiden kouluihin, tiedän näitä olevan
pääkaupunkiseudulla ainakin muutamia, pitää tehdä taloudellisia satsauksia.
Asuinalueiden eriytymiseen pitää jatkossa puuttua ajoissa mutta nyt näille kouluille
voidaan antaa helpotusta taloudellisilla panostuksille.
Seuraan hieman sivusta kollegoideni haastavaa työtä,
minulla ei ole omaa ryhmää vastuullani. Esimerkiksi luokan oppilailla saattaa
olla keskenään hyvin erilaiset lukujärjestykset, arkipäiväinen haaste.
Luokanopettajan työ on moninkertainen jo lukujärjestyksiä laadittaessa, sillä
usein 20 oppilaan luokassa on kymmenkunta erilaista lukujärjestystä. Vielä
nytkin marraskuussa ensimmäisten luokkien opettajien pitää tarkistaa päivittäin
milloin kukin lähtee kotiin tai muille tunneille. Tähän vaikuttavat esim.
kotikielten ja eri uskontojen tunnit. Uskonnon opetukseen toivoisikin kaikille
yhteistä elämänkatsomustiedon tyyppistä oppiainetta. Näin uskonnon opetus olisi
nykyiseen käytäntöön verrattuna enemmän yhdistävää kuin erottavaa.
Vielä suurempi ja oppilaiden edistymistä vaikeuttava asia on
suomenkielisen tuen puuttuminen ryhmästä. Opettaja on, niiden muutaman suomenkielisen
oppilaan ohella, ainoa joka pitää yllä suomenkielistä puhetta, siis oikea oppista
ja monipuolista. Kaikki varmaan ymmärtävät, että oppilaiden suomenkielen kehitys
on hitaampaa tällaisessa ympäristössä. Opettaja joutuu mukauttamaan opetustaan
monella tavalla. Se lisää työmäärää ja sen vuoksi joudutaan etsimään uudenlaisia
tapoja. Esimerkiksi kaikki oppimateriaali olisi hyvä havainnollistaa
kuvamateriaaleilla. Kekseliäisyyttä tarvitaan ja sitä onneksi kollegoillani on.
Mutta kuinka kauan he jaksavat, sitä kysyn tässä työnohjaajankin roolissa?
Mitä toivoisin näihin kouluihin? Pienemmät opetusryhmät
auttaisivat opettajia tekemään työnsä paremmin. Se motivoisi koulutetun
henkilökunnan hakeutumista näihin kouluihin ja auttaisi koulujen
opetushenkilökuntaa jaksamaan vaativaa työtänsä paremmin.Työnohjauksestakin olisi tällaista työtä tekeville opettajille
hyötyä, sen avulla voitaisiin tukea työssäjaksamista monipuolisesti. Näissä kouluissa
pitäisi olla riittävästi S2-opetusta eli niitä opettajia, jotka ovat
erikoistuneet suomen kielen opettamiseen maahanmuuttajataustaiselle oppilaille.
Moniammatillinen yhteistyö pitäisi toimia joustavasti niin maahanmuuttajatyötä
tekeviin tahoihin ja sosiaalitoimeenkin. Kouluihin tarvitaan opettajien lisäksi
myös muita ammattilaisia. Koulunkäyntiavustajien määrää pitäisi lisätä
huomattavasti. Opettajat hyötyisivät lisäkoulutuksesta liittyen kielitietoiseen
opetukseen ja eri kulttuurien tuntemukseen. Kulttuurien kirjo ja eri
kansalaisuuksien näkyminen henkilöstössä edistäisi varmasti lasten ja heidän
perheidensä kotoutumista.
Seuraan kollegoideni työskentelyä läheltä, se herättää
minussa suurta kunnioitusta. Vahva halua toimia oppilaiden ja koulun parhaaksi on opettajien tavoite. Tunnen ja näen, että kollegoillani on hyvää tahtoa
auttaa oppilaita mutta nykyiset resurssit ovat riittämättömät. Jokainen meistä
haluaa tehdä työnsä hyvin. Tällä hetkellä koen, että me emme pysty niin
tekemään. Toivo paremmasta tulevassa
auttaa jaksamaan, jospa mekin saisimme niitä resursseja, joita oikeasti
tarvitsemme? Riittävä tuki niin kouluissa
kuin päiväkodeissakin auttavat maahanmuuttajaperheiden lapsia oikeasti
integroitumaan yhteiskuntamme jäseniksi. Oikein kohdennetuille resursseilla se
on mahdollista.Teksti: Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk, työnohjaaja, STOry
Facebook: Vankaksi-kasvun tueksi
Kommentit
Lähetä kommentti