"Jo joutui armas aika ja suvi suloinen” sekä arvioinnin TAIKA
Nyt
on taas se aika vuodesta, jolloin ainakin minä olen tuntenut eniten
riittämättömyyttä opettajan työssäni. Lukuvuosi lähenee
loppuaan ja on arvioinnin aika. Luultavasti useampi meistä opettajan
työtä tekevä käy kiperää sisäistä keskustelua siitä, miten
itse on suoriutunut lukuvuodesta. Toinen vaativa keväinen tehtävä
opettajan työssä on oppilasarviointi. Aiheesta kirjoittavat näin
kevään korvalla myös monet asiantuntijat. Kari Uusikylä toteaa
haastattelussaan osuvasti, ettei kouluarvosana seitsemän tarkoita
kuitenkaan seiskan tasoista lasta.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat-sanat/kari-uusikyla-tarkeampaa-kasvattaa-lapsesta-hyva-ihminen-kuin-hyva.
Hän arvostelee tuossa haastattelussa yleistä puhetta, jota esim.
poliitikot pitävät yllä puhuessaan lapsista tulevaisuuden
osaajina. Lasten tulisi hänen mukaansa riittää meille kaikille
juuri sellaisina kuin he ovat.
Emme
kasvata kouluissa kuluttajia tai talouselämän tarpeita täyttäviä
osaajia. Perimmäinen tarkoitus koululaitoksella on mielestäni
auttaa ja tukea oppilaita löytämään välineet ja keinot elää
tasapainoista elämää. Heillä on hyvä olla riittävät
sosiaaliset taidot, jotka mahdollistavat tunteen täysipainoisesta
yhteiskunnan jäsenyydestä. Toisten huomioon ottaminen, myötätunto
itseä ja muita kohtaan sekä hyvät yhteistyötaidot tulevat
korostumaan niin työelämässä kuin yleisemmälläkin tasolla
tulevaisuudessa. Jukka Hukan (McDonald) sanoin: ” Lempeys ja
ystävällisyys avaavat tien suuruuteen.”
”Perusopetuksen
aikana arvioinnin tehtävä on antaa oppilaalle monipuolista
palautetta.
Oppilaan
edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan
suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan
hyvästä osaamisesta.”
Arvioinnin aikaan on hyvä jäsentää ja kirkastaa meidän yhteistä arviointiin liittyvää
arvopohjaa. Arviointimenetelmiä kehitettäessä hyvä pohtia mikä on numeerisen arvioinnin merkitys
lapsen minäkuvalle ja itsetunnon kehitykselle. Tämä liittyy
vahvasti myös siihen, miten me arvostamme erilaisia taitoja ja
ominaisuuksia itsessämme sekä toisissamme.
Eikö
erilaisten lahjakkuuksien ja erityisten taitoja arvostusta voisi
osoittaa jollain muulla tavalla kuin kouluissa tällä hetkellä
tehdään? Pohdin myös mitä lisäarvoa oppilas saa kotitalouden
numerosta tai siitä, että opettaja pitää häntä kuutosen
arvoisena piirtäjänä tai voimistelijana. Arviointi liittyy
laajempaan kokonaisuuteen eli siihen mihin me oppilaita valmistamme
ja millaisia taitoja he tulevaisuudessa tarvitsevat. Sitä me emme
voi tietää, maailma muuttuu niin valtavalla vauhdilla. Tulevaisuudentutkija Harari puhuu
kirjassaan ”21 oppituntia maailman tilasta”
vahvasti sen puolesta, että tärkeintä olisi oppia tuntemaan
itsensä. Hän kehottaa nuoria tutustumaan omaan
”käyttöjärjestelmäänsä” oppiakseen tuntemaan, kuka oikeasti
on ja mitä haluaa elämältään. Nykyisen kaltainen tapa arvioida
oppilaita ei tuota mielestäni kovin suurta lisäarvoa sille, että
oppilaat todellisuudessa oppisivat tuntemaan itsensä. Päinvastoin
numeerisella arvioinnilla saatetaan luoda leimoja, jotka eivät välttämättä
kannusta oppilaita saavuttamaan omaa korkeinta potentiaaliaan.
Minulle oppilasarviointi todistusten muodossa on ollut vaativaa, en tiedä mikä olisi paras tapa toteuttaa sitä. Meidän mahtava opettajakuntamme omaa kuitenkin taidon ja kyvyn tehdä arviointia objektiivisesti ja lasta tukien. Paras tapa osoittaa kannustusta ovat arkiset tilanteet, huomaamalla hyviä tekoja ja tapahtumia koulupäivän aikana ja antamalla niistä positiivista palautetta. Sitä voi tehdä joka päivä, riippumatta oppilaan arvosanoista.
Keväisin terveisin: Eeva Ruuska
Facebook: Vankaksi-kasvun tueksi
Minulle oppilasarviointi todistusten muodossa on ollut vaativaa, en tiedä mikä olisi paras tapa toteuttaa sitä. Meidän mahtava opettajakuntamme omaa kuitenkin taidon ja kyvyn tehdä arviointia objektiivisesti ja lasta tukien. Paras tapa osoittaa kannustusta ovat arkiset tilanteet, huomaamalla hyviä tekoja ja tapahtumia koulupäivän aikana ja antamalla niistä positiivista palautetta. Sitä voi tehdä joka päivä, riippumatta oppilaan arvosanoista.
Keväisin terveisin: Eeva Ruuska
Facebook: Vankaksi-kasvun tueksi
Kommentit
Lähetä kommentti