Omakohtaisia kokemuksia


Olen seurannut hiljaisesti sivusta keskustelua ADHD:een kaltaisten neuropsykiatristen häiriöiden syistä ja synnystä. Eräs näkökulma iltapäivälehdessä olleessa haastattelussa oli vanhempia syyllistävää, juuri tämä artikkeli käynnisti tämän kertaisen keskustelun. Keskustelu on jatkunut blogeissa ja esim. Facebookissa. Minä tulin surulliseksi tuosta artikkelista, olen pahoillani lasten ja perheiden puolesta.  Asiaa pohdittuani päätin myös osallistua keskusteluun. Syyllistämällä ja syyllistä etsimällä ei todellakaan ole saatu mitään hyvää aikaiseksi, ei ikinä.


Olen tehnyt 25 vuotta erityisluokanopettajan työtä ja olen henkilökohtaisesti tavannut lukemattoman määrän neuropsykiatrisisten haasteiden kanssa eläviä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään.  Minun työurani aikana tapaamat lapset ovat olleet hurmaavia, ihania ja äärettömän hienoja persoonallisuuksia, siitä olen todella kiitollinen. Haasteiden ohella näillä lapsilla ja nuorilla on ollut monia upeita taitoja. Näiden lasten erityisyys ja herkkyys on koskettanut minua aina voimakkaasti

Olen itse oivaltanut, että Nepsy-oireinen lapsi vastaa luultavasti ihan eri tavalla vanhemman hoitoon ja huolenpitoon kuin lapsi yleensä reagoi. Tämä johtuu monenlaisista aistiyliherkkyyksistä, joita näillä lapsilla on.  Omakohtaisen kokemukseni kautta, minulla on jonkin asteista aistiyliherkkyyttä, pystyn sitä ymmärtämään. Esimerkiksi minun naamani päälle ei saa laittaa mitään, en edes pidä kasvojen silittelystä saati mistään vaatteesta kasvoillani. Samalla lailla mieheni hellä sively muualla ihollani ärsyttää ja tekee minut hermostuneeksi. Pyydänkin häntä sivelyn sijaan painamaan koskettaessaan hieman kovemmin, se on minulle miellyttävämpää. Jalkateräni ovat herkät, kosketus niihin saa aikaan reaktion potkaista. Kuuloni on herkistynyt, autossa matkatessamme minä väännän radiota hiljemmalle ja mieheni vuorostaan kovemmalle. Olen myös valikoiva ruokien suhteen ja kiitän joka kerta syödessäni, että saan vihdoinkin aikuisena valita mitä syön. Lapsuudenperheessäni se ei ollut mahdollista. Koulun aloitus oli minulle haasteellista, huolellisuus- ja tarkkaavaisuusnumeroni ei ollut aluksi kovin hyvä. Toiminnallisena tyttönä en malttanut istua hiljaa eikä hahmotushäiriöni vuoksi vihkoni olleet kovin siistejä. Nurkassakin taisin ensimmäisellä luokalla olla muutaman kerran. Olen oppinut tunnistamaan herkkyyttäni ja kuvaamaan näitä kokemuksiani sekä selittänyt niitä myös miehelleni. Näin aikuisena se on minulle mahdollista mutta miten pieni vastasyntynyt sen voisi tehdä. ADHD-lasten aistiyliherkkyydet ovat paljon voimallisempia. Nuo minun kokemukseni ovat vain pieni pintaraapaisu ADHD-lasten kokemuksista. Aistiyliherkkä lapsi ei pysty keskittymään esim. tavallisessa luokkatilanteessa opiskeluun. Käytävällä toisen hipaisu voi tuntua lyönniltä ja reaktio on sen tähden voimakas. Ruokalassa syöminen on ylivoimaista  tilan avaruuden tai hälyisyyden vuoksi. Uusien makujen ja jopa uudenlainen ruuan koostumus saattaa tehdä ruokailusta mahdotonta.

Jospa koittaisimme kaikki asettua näiden lasten vanhempien rooliin ja asemaan. Lapsen synnyttyä odotat ja toivot näkeväsi ensimmäiset hymyt, kääntymiset, jokeltelut ja muut kehitysvaiheet suunnilleen normiaikataulussa. Vanhempana pyrit vastaamaan lapsesi tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.  Huomatessasi, että sinun hoivasi ja huolenpitosi vanhempana ei näytäkään tyynnyttävän tai rauhoittavan lasta, tunnet luultavasti  tilanteessa suurta avuttomuutta ja stressiä. Lapsesi varttuessa kaikki spontaanit tapahtumat sekoittavat hänet täysin. Kotonasi pitää olla tarkasti etukäteen suunniteltu ja myös esillä oleva lukujärjestys päivän tapahtumista. Siihen olisi tarkoitus palata useamman kerran päivässä. Perheesi ei voi lähteä vierailulle tai retkelle ilman valmistelua tai pitkää etukäteissuunnittelua. Lapsesi viihtyy yhden asian parissa noin 2 sekuntia ja pomppii ja hyppii edestakaisin. Sinulta vaaditaan äärimmäistä johdonmukaisuutta lasten kasvatuksessa ja kodin päiväjärjestyksen pitäisi pysyä mahdollisimman vakiona. Vihdoinkin kouluikäisenä tietokoneet ja Play-stationit pysäyttävät lapsesi ja saavat hänet pysymään aloillaan. Valitettavasti neuropsykiatrisisten häiriöiden kanssa elävät lapset myös addiktoituvat laitteisiin tavallista herkemmin ja nyt pääset sitten vääntämään joka päivä yhteisesti sovituista rajoista. Mahdollisesti joudut taistelemaan lapsesi puolesta saadaksesi hänelle kuntoutusta ja juuri hänelle sopivan kouluympäristön.

Pien- tai erityisryhmäpaikasta huolimatta, joudut käymään usein joko hoitotahon tai koulun järjestämissä yhteistyöpalavereissa. Niissä joukko asiantuntijoita ruotii sinun lastasi, hänen käytöstään ja mahdollisesti myös tapaasi kasvattaa häntä, heidän puheensa korostavat sinun epäonnistumistasi vanhempana.  Harrastusten sijaan kuljetatkin lastasi erilaisiin terapioihin.
Jokainen ihan normistikin kasvavan lapsen vanhempi tietää miten vaativaa johdonmukaisuus lasten kasvatuksessa on. Vanha totuus rajoista ja rakkaudesta sopivassa suhteessa on edelleen hyvä ohje kaikkien lasten kasvatuksessa. Neuropsykiatriset häiriöt eivät johdu vanhemmista tai kasvuympäristöstä. Se mitä se tuottaa perheeseen ja miten niihin vaatimuksiin vanhemmat pystyvät vastaamaan riippuu paljon minkälaista tukea perheet kokonaisuutena saavat.


Työskennellessäni erityisopetuksessa en itsekkään osannut toimia riittävän johdonmukaisesti enkä aina löytänyt oikeita toimintatapoja. Tunsin usein riittämättömyyttä. ADHD:en kanssa elävien lasten ongelmatiikka on niin monitahoinen, että meidän kaikkien on hyvä yhdistää voimamme, niin ammattilaisten kuin vanhempienkin. Vanhempien asiantuntijuus omien lastensa ja perheensä elämän suhteen pitää tunnustaa ja pyrkiä tasavertaiseen, vastavuoroiseen kommunikaatioon, ohittamatta perheen omia toiveita ja tarpeita. Osoittamalla myötätuntoa näitä lapsia ja perheitä kohtaan viranomaisina voimme helpottaa tällaisten ongelmien kanssa kamppailevien lasten taivalta ja heidän perheidensä elämää. Yksi tärkeimmistä asioista lasten kanssa toimiessa on tukea heidän vahvuuksiaan ja auttaa heitä ymmärtämään miten upeita he ovat juuri omina itseinään. Diagnosoinnin ei tulisi olla leimaavaa vaan keino löytää jokaiselle lapselle juuri oikeat tukimuodot.

Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk ja työnohjaaja STOry


Kommentit

  1. Todella huojentavaa lukea tätä tekstiä äidin näkökulmasta. Meillä on kolme tyttöä, joista keskimmäisellä (6v.) on aistiyliherkkyyttä ja joitain adhd pirteitä, jotka itse vanhempana tunnistan. Olen työskennellyt autismin kirjon parissa yli 10 vuotta.. Hän/me emme kuitenkään neuvolan ja muiden ammattilaisten mukaan tarvitse mitään erityistä tukea, terapiaa tai keinoja hänen kasvatuksessa.
    Itse pystyn siirtymään työ-minään, jolloin hermot kestää pidempään ja kykenen tukemaan häntä vaikeina hetkinä melko rauhallisena. Miehelleni tämä on vaikeampaa sillä hän näkee vain tyttären käytöksen eikä hyväksy sitä.
    En siis pyydä tyttärelleni diagnoosia tai muuta. Häntä ei tarvitse välttämättä laittaa johonkin laatikkoon, mutta hän ja me perheenä tarvitsemme keinoja sekä tukea.
    Lapseni aloittaa esikoulun ensi syksynä. Hänen on vaikeaa olla avarissa tiloissa, joissa on kova hälinä. Miten hän tulee pärjäämään?? Äitinä pelkään myös hänen sosiaalisten taitojen takia. Hän on kyllä sosiaalinen, iloinen ja ajoittain reipas tyttö. Eli selvästi ei ole mitään hätää. Meidän kuitenkin täytyy auttaa häntä sosiaalisissa kohtaamisissa ja suhteissa. Hän ei kykene antamaan asioissa periksi. Ei vain sen takia, että muut näin haluavat. Hän ei halua.... Asiantuntijat näkevän asian vain paperilla.. he eivät näe lastani kuten minä. En selvästi osaa selittää tarpeita tarpeeksi hyvin.. Niitä ahdistavia tilanteita ja sitä, kuinka hän niistä selviytyy. Hän kiukuttelee (huutaa, raivoaa) tai vetäytyy. Riippuen siitä kenen kanssa on.
    En osaa selittää sitä, miksi hän on erityinen. Hän ei sovi mihinkään "diagnoosiin" kunnolla. Vanhempana ja alalla työskentelevänä vain tiedän, että hän on erityinen.
    Onneksi tiedän esikoulun opettajat entuudestaan ja tiedän, että heiltä saamme tukea tarvittaessa. Olisin vain mielelläni antanut lapselleni valmiuksia ja keinoja jo ennen esikoulun alkua.
    Onneksi me vanhemmat tiedämme nykyään enemmän kuin mitä vaikka meidän vanhempamme tiesivät. Toivottavasti muutaman vuoden päästä kaikki yhdistävät erityiset lapset. Riippumatta diagnoosista kaikki ansaitsevat tarvitsemansa tuen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ElinaB, kommentistasi. Onneksi teillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä esikoulunopettajien kanssa. Ja sinu ammatiliisesta taustasi on varmasti tyttärellenne hyötyä. Olet kuitenkin ensisijaisesti vanhempi, äiti ja sinun kuuluukin reagoida tilanteissa myös siitä käsin. Jos tunnet tarvetta niin voimme jatkaa keskustelua yv:llä esim Facen Vankaksi-kasvun tueksi sivustoni kautta.
      Tsemppiä ja voimia koko perheelle.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näkökulmia koulutyön haasteisiin; riittävän hyvä opettajuus?

Työuupumus; yksilön vai yhteisön ongelma?

Kouluisäntä vai vartija, kumpi sopii paremmin kouluyhteisöön?