Omakohtaisia kokemuksia
Olen seurannut hiljaisesti sivusta keskustelua ADHD:een kaltaisten neuropsykiatristen häiriöiden syistä ja synnystä. Eräs näkökulma iltapäivälehdessä olleessa haastattelussa oli vanhempia syyllistävää, juuri tämä artikkeli käynnisti tämän kertaisen keskustelun. Keskustelu on jatkunut blogeissa ja esim. Facebookissa. Minä tulin surulliseksi tuosta artikkelista, olen pahoillani lasten ja perheiden puolesta. Asiaa pohdittuani päätin myös osallistua keskusteluun. Syyllistämällä ja syyllistä etsimällä ei todellakaan ole saatu mitään hyvää aikaiseksi, ei ikinä.
Olen tehnyt 25 vuotta erityisluokanopettajan työtä ja olen
henkilökohtaisesti tavannut lukemattoman määrän neuropsykiatrisisten haasteiden
kanssa eläviä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään. Minun työurani aikana tapaamat lapset ovat
olleet hurmaavia, ihania ja äärettömän hienoja persoonallisuuksia, siitä olen
todella kiitollinen. Haasteiden ohella näillä lapsilla ja nuorilla on ollut
monia upeita taitoja. Näiden lasten erityisyys ja herkkyys on koskettanut minua
aina voimakkaasti
Olen itse oivaltanut,
että Nepsy-oireinen lapsi vastaa luultavasti ihan eri tavalla vanhemman hoitoon
ja huolenpitoon kuin lapsi yleensä reagoi. Tämä johtuu monenlaisista
aistiyliherkkyyksistä, joita näillä lapsilla on. Omakohtaisen kokemukseni kautta, minulla on
jonkin asteista aistiyliherkkyyttä, pystyn sitä ymmärtämään. Esimerkiksi minun
naamani päälle ei saa laittaa mitään, en edes pidä kasvojen silittelystä saati
mistään vaatteesta kasvoillani. Samalla lailla mieheni hellä sively muualla
ihollani ärsyttää ja tekee minut hermostuneeksi. Pyydänkin häntä sivelyn sijaan
painamaan koskettaessaan hieman kovemmin, se on minulle miellyttävämpää.
Jalkateräni ovat herkät, kosketus niihin saa aikaan reaktion potkaista. Kuuloni
on herkistynyt, autossa matkatessamme minä väännän radiota hiljemmalle ja
mieheni vuorostaan kovemmalle. Olen myös valikoiva ruokien suhteen ja kiitän
joka kerta syödessäni, että saan vihdoinkin aikuisena valita mitä syön.
Lapsuudenperheessäni se ei ollut mahdollista. Koulun aloitus oli minulle
haasteellista, huolellisuus- ja tarkkaavaisuusnumeroni ei ollut aluksi kovin
hyvä. Toiminnallisena tyttönä en malttanut istua hiljaa eikä hahmotushäiriöni vuoksi
vihkoni olleet kovin siistejä. Nurkassakin taisin ensimmäisellä luokalla olla
muutaman kerran. Olen oppinut tunnistamaan herkkyyttäni ja kuvaamaan näitä
kokemuksiani sekä selittänyt niitä myös miehelleni. Näin aikuisena se on
minulle mahdollista mutta miten pieni vastasyntynyt sen voisi tehdä.
ADHD-lasten aistiyliherkkyydet ovat paljon voimallisempia. Nuo minun
kokemukseni ovat vain pieni pintaraapaisu ADHD-lasten kokemuksista.
Aistiyliherkkä lapsi ei pysty keskittymään esim. tavallisessa luokkatilanteessa
opiskeluun. Käytävällä toisen hipaisu voi tuntua lyönniltä ja reaktio on sen
tähden voimakas. Ruokalassa syöminen on ylivoimaista tilan avaruuden tai hälyisyyden vuoksi. Uusien
makujen ja jopa uudenlainen ruuan koostumus saattaa tehdä ruokailusta
mahdotonta.
Jospa koittaisimme kaikki asettua näiden lasten vanhempien
rooliin ja asemaan. Lapsen synnyttyä odotat ja toivot näkeväsi ensimmäiset
hymyt, kääntymiset, jokeltelut ja muut kehitysvaiheet suunnilleen
normiaikataulussa. Vanhempana pyrit vastaamaan lapsesi tarpeisiin parhaalla
mahdollisella tavalla. Huomatessasi,
että sinun hoivasi ja huolenpitosi vanhempana ei näytäkään tyynnyttävän tai
rauhoittavan lasta, tunnet luultavasti tilanteessa suurta avuttomuutta ja stressiä. Lapsesi
varttuessa kaikki spontaanit tapahtumat sekoittavat hänet täysin. Kotonasi pitää
olla tarkasti etukäteen suunniteltu ja myös esillä oleva lukujärjestys päivän
tapahtumista. Siihen olisi tarkoitus palata useamman kerran päivässä. Perheesi
ei voi lähteä vierailulle tai retkelle ilman valmistelua tai pitkää
etukäteissuunnittelua. Lapsesi viihtyy yhden asian parissa noin 2 sekuntia ja
pomppii ja hyppii edestakaisin. Sinulta vaaditaan äärimmäistä johdonmukaisuutta
lasten kasvatuksessa ja kodin päiväjärjestyksen pitäisi pysyä mahdollisimman
vakiona. Vihdoinkin kouluikäisenä tietokoneet ja Play-stationit pysäyttävät
lapsesi ja saavat hänet pysymään aloillaan. Valitettavasti neuropsykiatrisisten
häiriöiden kanssa elävät lapset myös addiktoituvat laitteisiin tavallista
herkemmin ja nyt pääset sitten vääntämään joka päivä yhteisesti sovituista
rajoista. Mahdollisesti joudut taistelemaan lapsesi puolesta saadaksesi hänelle
kuntoutusta ja juuri hänelle sopivan kouluympäristön.
Pien- tai erityisryhmäpaikasta huolimatta, joudut käymään
usein joko hoitotahon tai koulun järjestämissä yhteistyöpalavereissa. Niissä
joukko asiantuntijoita ruotii sinun lastasi, hänen käytöstään ja mahdollisesti myös
tapaasi kasvattaa häntä, heidän puheensa korostavat sinun epäonnistumistasi
vanhempana. Harrastusten sijaan kuljetatkin
lastasi erilaisiin terapioihin.
Jokainen ihan normistikin kasvavan lapsen vanhempi tietää
miten vaativaa johdonmukaisuus lasten kasvatuksessa on. Vanha totuus rajoista
ja rakkaudesta sopivassa suhteessa on edelleen hyvä ohje kaikkien lasten
kasvatuksessa. Neuropsykiatriset häiriöt eivät johdu vanhemmista tai
kasvuympäristöstä. Se mitä se tuottaa perheeseen ja miten niihin vaatimuksiin
vanhemmat pystyvät vastaamaan riippuu paljon minkälaista tukea perheet
kokonaisuutena saavat.
Työskennellessäni erityisopetuksessa en itsekkään osannut
toimia riittävän johdonmukaisesti enkä aina löytänyt oikeita toimintatapoja.
Tunsin usein riittämättömyyttä. ADHD:en kanssa elävien lasten ongelmatiikka on
niin monitahoinen, että meidän kaikkien on hyvä yhdistää voimamme, niin
ammattilaisten kuin vanhempienkin. Vanhempien asiantuntijuus omien lastensa ja
perheensä elämän suhteen pitää tunnustaa ja pyrkiä tasavertaiseen,
vastavuoroiseen kommunikaatioon, ohittamatta perheen omia toiveita ja tarpeita.
Osoittamalla myötätuntoa näitä lapsia ja perheitä kohtaan viranomaisina voimme
helpottaa tällaisten ongelmien kanssa kamppailevien lasten taivalta ja heidän
perheidensä elämää. Yksi tärkeimmistä asioista lasten kanssa toimiessa on tukea
heidän vahvuuksiaan ja auttaa heitä ymmärtämään miten upeita he ovat juuri
omina itseinään. Diagnosoinnin ei tulisi olla leimaavaa vaan keino löytää
jokaiselle lapselle juuri oikeat tukimuodot.
Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk ja työnohjaaja STOry
Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk ja työnohjaaja STOry
Todella huojentavaa lukea tätä tekstiä äidin näkökulmasta. Meillä on kolme tyttöä, joista keskimmäisellä (6v.) on aistiyliherkkyyttä ja joitain adhd pirteitä, jotka itse vanhempana tunnistan. Olen työskennellyt autismin kirjon parissa yli 10 vuotta.. Hän/me emme kuitenkään neuvolan ja muiden ammattilaisten mukaan tarvitse mitään erityistä tukea, terapiaa tai keinoja hänen kasvatuksessa.
VastaaPoistaItse pystyn siirtymään työ-minään, jolloin hermot kestää pidempään ja kykenen tukemaan häntä vaikeina hetkinä melko rauhallisena. Miehelleni tämä on vaikeampaa sillä hän näkee vain tyttären käytöksen eikä hyväksy sitä.
En siis pyydä tyttärelleni diagnoosia tai muuta. Häntä ei tarvitse välttämättä laittaa johonkin laatikkoon, mutta hän ja me perheenä tarvitsemme keinoja sekä tukea.
Lapseni aloittaa esikoulun ensi syksynä. Hänen on vaikeaa olla avarissa tiloissa, joissa on kova hälinä. Miten hän tulee pärjäämään?? Äitinä pelkään myös hänen sosiaalisten taitojen takia. Hän on kyllä sosiaalinen, iloinen ja ajoittain reipas tyttö. Eli selvästi ei ole mitään hätää. Meidän kuitenkin täytyy auttaa häntä sosiaalisissa kohtaamisissa ja suhteissa. Hän ei kykene antamaan asioissa periksi. Ei vain sen takia, että muut näin haluavat. Hän ei halua.... Asiantuntijat näkevän asian vain paperilla.. he eivät näe lastani kuten minä. En selvästi osaa selittää tarpeita tarpeeksi hyvin.. Niitä ahdistavia tilanteita ja sitä, kuinka hän niistä selviytyy. Hän kiukuttelee (huutaa, raivoaa) tai vetäytyy. Riippuen siitä kenen kanssa on.
En osaa selittää sitä, miksi hän on erityinen. Hän ei sovi mihinkään "diagnoosiin" kunnolla. Vanhempana ja alalla työskentelevänä vain tiedän, että hän on erityinen.
Onneksi tiedän esikoulun opettajat entuudestaan ja tiedän, että heiltä saamme tukea tarvittaessa. Olisin vain mielelläni antanut lapselleni valmiuksia ja keinoja jo ennen esikoulun alkua.
Onneksi me vanhemmat tiedämme nykyään enemmän kuin mitä vaikka meidän vanhempamme tiesivät. Toivottavasti muutaman vuoden päästä kaikki yhdistävät erityiset lapset. Riippumatta diagnoosista kaikki ansaitsevat tarvitsemansa tuen!
Kiitos ElinaB, kommentistasi. Onneksi teillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä esikoulunopettajien kanssa. Ja sinu ammatiliisesta taustasi on varmasti tyttärellenne hyötyä. Olet kuitenkin ensisijaisesti vanhempi, äiti ja sinun kuuluukin reagoida tilanteissa myös siitä käsin. Jos tunnet tarvetta niin voimme jatkaa keskustelua yv:llä esim Facen Vankaksi-kasvun tueksi sivustoni kautta.
PoistaTsemppiä ja voimia koko perheelle.