Kouluisäntä vai vartija, kumpi sopii paremmin kouluyhteisöön?
Havahduin tähän aiheeseen luettuani entisen kollegani jakaman
paikallislehden jutun.
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/703101-maire-63-sai-tylyn-kohtelun-kaupungin-yhtio-heittaa-arvostetun-kouluisannan-pihalle.
Artikkeli koskee erästä yli 30 vuotta kouluisännän työtä tehneen Vantaan kaupungin työntekijän kohtelua muutosvaiheessa, jossa kouluisännät ovat muuttuneet vartijoiksi. Tämä muutos on käynnistynyt 2016 ja on meneillään parhaillaan kaikissa vantaalaisissa kouluissa. Minäkin olen sen huomioinut mutta useammassa koulussa työskentelevänä ymmärsin vasta äskettäin mitä tämä muutos kouluissa tarkoittaa.
Kouluisännät
ovat vastanneet kokonaisvaltaisesti koulujen kunnosta, huolehtimalla
pienistä korjaustöistä itse ja kutsuen tarvittaessa ammattilaiset
paikalle isompia korjaustöitä varten. He ovat olleet saatavilla kun
lukot ovat reistailleet, lamput vaatineet vaihtoa ja auttaneet muiden
teknisten laitteiden kanssa. Piha-alueet ovat pysyneet siisteinä ja
liukkaat kohdat ovat olleet hiekoitettuina tarvittaessa. He ovat
olleet olennainen osa kouluyhteisöä ja heillä on ollut jokaisella
omalla persoonallisella tavalla tärkeä aikuisen rooli
oppilaillekin. He ovat olleet osa sitä pysyvyyttä, jota jokainen
lapsi ja nuori tarvitsee tunteakseen olonsa turvalliseksi.
Nyt nämä
kouluisännät on koulutettu pikavauhtia ”vartijoiksi”. Heidän
läsnäolonsa kouluissa on muuttunut jokapäiväisestä vähemmälle
eli kouluissa ”vartija” on paikalla joka toinen päivä.
Tehtävänkuvat ovat muuttuneet. Piha-alueiden siivous kuuluu heille
enää seinien vierustoilta, muut alueet tulee siivomaan toinen
porukka, koulun väelle hieman kasvotonkin joukko. Työvaatetuskin on
muutettu mustanpuhuvaksi, vain aseet puuttuvat järjestyksenvalvojien
asua ajatellen.
Minä olen
hämmentynyt tästä muutoksesta. En ole vakuuttunut, että muutos
lisää kouluväen turvallisuudentunnetta. Muistan itse vieläkin
vahtimestari Keijon ja talonmies Eeron omasta keskikoulustani ja
lukiostani. Tämä parivaljakko huolehti niin rakennuksen kunnosta
kuin meidän oppilaidenkin ojentamisesta koko tuon ajan eli minun
kohdallani 9 vuotta. Tämä ei ole nostalgioimista vaan tiedostan sen
olleen omalta osaltaan turvallista ja mukavaa kasvavalle lapselle.
Eräs jututtamani
”vartija” kertoi, ettei hän koe olevansa vartija vaan haluaisi
edelleen toimia kouluisäntänä. Hieman hymyillen hän totesi vaaran
uhatessa poistuvansa paikalta yhtä nopeasti kuin muutkin. Muutaman
päivän koulutus ei hänen mukaansa ole tehnyt hänestä pätevää
”vartijaa”. Kouluisännän työhön hän tuntee olevansa
koulutettu ja pätevä. Ja nythän voisi ajatella, että mikseivät
nämä henkilöt irtisanoudu, ei ole helppoa kun ikä lähenee jo
kuuttakymppiä.
Ensisijainen syy
miksi kirjoitan aiheesta on oppilaiden turvallisuudentunne
kouluyhteisössä, vaikka tämä tulee vaikuttamaan rakennusten
kuntoonkin. En näe millään lailla tämän henkilöstörakenteen
muutoksen lisäävän turvallisuudentunnetta. Jo se, etteivät
luultavasti nämä vartijatkaan koe kouluja enää samalla lailla
”omiksi” tulee vaikuttamaan heidän toimintaansa. On sula
mahdottomuus oppia tuntemaan tuhannen oppilaan joukko edes jollain
lailla henkilökohtaisella tasolla. Irrallisuus ja tunne siitä,
ettei kuuluu yhteisöön, tulee vaikuttamaan näiden aikuisten
asennoitumiseen. Minä kavahdan jo ammattinimikettä ”vartija”.
Se luo turhia uhkakuvia tilanteessa, jossa niitä ei tarvita yhtään
lisää.
Tässä
muuttuvassa, kiihkeä rytmisessä maailmassa lapset ja nuoret
tarvitsevat rakenteita, jotka luovat heille turvaa. Meidän aikuisten
tulisi pitää siitä huolta heidän puolestaan. Lyhytnäköiset,
säästöjä hakevat rakenteelliset muutokset pitäisi tutkia
eritoten juuri turvallisuusnäkökulmasta. Tämän hetken säästöt,
jotka vaikuttavat lasten ja nuorten hyvinvointiin, tulevat
maksettaviksi tulevaisuudessa korkojen kera.
Teksti:
Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk, työnohjaaja STOry
Eeva Ruuska, toimintaterapeutti, sosionomi/amk, työnohjaaja STOry
Facebook: Vankaksi-kasvun tueksi
Kommentit
Lähetä kommentti